"Ide o bezprecedentný nárast cien kombinovaný s absolútnym
nedostatkom materiálu, ktorý sme na Slovensku za posledných 15 – 20
rokov nezažili," napísal Kováčik v liste. Stavebné firmy tak po
celej Európe čelia ekonomickej záťaži pri zmluvách v súkromnej aj
verejnej sfére. Enormný rast cien totiž znižuje beztak nízke marže
stavebníkov a ženie ich do ekonomicky neriešiteľných situácií.
Kováčik v liste naznačil, že keďže ide o európsky problém, európski
stavebníci sa obrátili aj na európske inštitúcie. Apeloval však na slová
premiéra Eduarda Hegera (OĽANO), že stavebný sektor by mal byť jedným z
nosných odvetví pri realizácii slovenského plánu obnovy a odolnosti. "Angažovanie stavebných spoločností vo verejných zákazkách bude, pokiaľ nebude riešená vzniknutá situácia, výrazne sťažené,"
uviedol Kováčik. V súčasnosti sa totiž po uzatvorení zmluvy o dielo
berú úpravy cien, resp. termínov stavebných prác do úvahy len v
obmedzenom rozsahu. V niektorých zmluvách je dokonca doložkou revízia
ceny vylúčená alebo ju je možné uplatniť len v obmedzenej miere.
Ak štát tento problém riešiť nebude, podľa Kováčika hrozia krachy
stavebných firiem, ďalšie spomalenie výstavby sprevádzané sociálnymi a
ekonomickými dosahmi. "Tieto budú mať dosah na slovenskú ekonomiku
vrátane ohrozenia realizácie Národného plánu obnovy a odolnosti
Slovenska a absorpcie súvisiacich zdrojov EÚ a verejných investícií," uzavrel Kováčik.
Spomínaný list poslal Kováčik štyrom predstaviteľom štátu – ministrovi
dopravy a výstavby Andrejovi Doležalovi (nominant Sme rodina),
ministrovi financií Igorovi Matovičovi (OĽANO), ministrovi hospodárstva
Richardovi Sulíkovi (SaS) a ministerke pre investície Veronike Remišovej
(Za ľudí). Žiadal ich v ňom o termín stretnutia. Pozitívne reagovala
iba štátna tajomníčka rezortu dopravy Katarína Bruncková, pričom v
odpovedi si pýtala návrhy, ktoré ZSPS avizovalo, že má k tejto téme
pripravené. Koncom júna tieto podklady zväz aj odoslal, odvtedy sa však
vec nikam neposunula.